Preparing Teachers to Work with Multilingual Learners
Produktbeskrivelse
Denne samlingen utforsker et variert spekter av tilnærminger til flerspråklighet i lærerutdanningsprogrammer i Europa og Nord-Amerika. Forfatterne analyserer hvordan kommende lærere forberedes på å arbeide i flerspråklige kontekster, og de diskuterer viktige kjennetegn ved nåværende initiativ innen lærerutdanning, som adresserer den økende språklige og kulturelle mangfoldigheten som er synlig i klasserom over hele deres respektive land. Fokus er ikke utelukkende rettet mot elever med innvandrerbakgrunn, men omfatter også studenter med urfolk-, autochtonous- og kulturarvsspråk, samt talere av minoriserte regionale varianter. Kapitlene gir en historisk og ideologisk kontekst til de spesifikke initiativene og tiltakene som er iverksatt i deltagerlandene. De avdekker også kompleksiteten i hvert utdanningsmiljø og hvilken rolle historie, språkpolitikk og institusjonelle samt programrelaterte prioriteringer spiller i utviklingen og implementeringen av et flerspråklig fokus innen lærerutdanning.