Formålet med denne boken er primært å fungere som en nøkkel til å tyde melodier skrevet i den midten bysantinske notasjonen. I tillegg gir den en innføring i bysantinsk sang i en bredere kontekst, med temaer som overføring av sang før neumer, variasjoner av bysantinske musikalske notasjoner, forholdet mellom ord og musikk i bysantinsk sang, samt sammenligninger mellom bysantinske og vestlige neumer, moduser, melodier og intervaller, og utviklingen av musikalske sjangre. Den midten bysantinske musikalske notasjonen, som kom i bruk rundt år 1150, er den tidligste notasjonstypen fra Byzans som kan transkriberes med rimelig nøyaktighet. Dermed kan den musikalske innholdet i manuskripter fra før ca. 1150 kun forstås fullt ut gjennom midten bysantinske versjoner. Denne notasjonen fortsatte å bli brukt i gresk-ortodokse kirker frem til begynnelsen av det 19. århundre. Christian Troelsgård gir oss en panoramisk oversikt over stilene til bysantinsk sang, som spenner fra enkel salmesang til mer komplekse former.