I 1875 fikk den første kvinnen retten til å studere ved Københavns Universitet, etter at menn i nesten 400 år hadde hatt monopol på høyere utdanning. Dette markerte et viktig skritt mot større likestilling i akademiske miljøer, men veien mot full frihet for kvinner til å utdanne seg og bygge karrierer i akademia har vært lang og utfordrende. I løpet av de siste 40 årene har imidlertid utdanningssystemet gjennomgått en betydelig endring. Antallet kvinner som oppnår høyere utdanning har økt markant, og i dag er det flere kvinner enn menn som fullfører slike studier. Likevel er det fremdeles en stor skjevhet når vi ser på kvinneandelen på toppnivå innen utdanningssystemet. Boken "Har videnskaben køn?" tilbyr en grundig historisk innføring i dette temaet og belyser utviklingen av kvinners utdanningshistorie, samt fremtredende kvinner innen akademia i Danmark og Norden gjennom tidene. Gjennom historiske analyser og en omfattende oversikt over nyere forskning innen kjønn, viser Rosenbeck at kvinners vei til utdanning har vært preget av både fremgang og motstand. Dette verket er både en hyllest til de banebrytende kvinnene og en kritisk analys av det stadig eksisterende kjønnsulikhet i akademiske kretser.