Idrætsundervisning lanseres nå i en grundig revidert utgave, beriket med en rekke nye kapitler. Bokas grunnidé forblir uendret, men siden den første publiseringen i 2000 har det skjedd betydelige endringer innen utdanningspolitikken. I tillegg har nye teorier påvirket den didaktiske tenkningen knyttet til idrett. Dette nye opplaget inkluderer viktige sekvenser om læreplaner, undervisning, læring og kompetanse. Det moderne idrettsbildet er mangfoldig, og det samme gjelder idrettsundervisning og -instruksjon. For å håndtere de varierte pedagogiske utfordringene i idrettsmiljøer på en konstruktiv måte, kreves det en bred didaktisk innsikt. Idrætsundervisning gir både lærere og studenter teoretiske verktøy for en effektiv idrætspædagogisk praksis. Boken er strukturert i seks deler: den første delen definerer fundamentale begreper, mens den andre delen presenterer grunnlaget for en idrætsdidaktikk og setter det i sammenheng med valg av metoder for praksis.