Museumsøen i Berlin er et av de mest bemerkelsesverdige kulturmonstrene, der huser noen av verdens mest imponerende samlinger innen arkæologi og billedkunst. I motsetning til mange andre museum som ofte baserte sine kolleksjoner på adelige og fyrstelige skatter, var museene i Berlin bygget på vitenskapelige prinsipper, noe som museepersonalet hadde stor stolthet over. Disse samlingene ble systematisk oppbygd i henhold til en gjennomtenkt plan utarbeidet av dyktige museumsfolk. Imidlertid forsvant den opprinnelige intensjonen raskt; over tid utviklet museene seg fra velfunderte vitenskapelige institusjoner til en urolig jakt på kunstverk og arkitekturmonumenter. Etter Første verdenskrig ble denne samletrenden gradvis erstattet av et mer beskjeden håp om å bevare det som allerede var samlet inn. Resultatet er at det som en gang var en klar visjon for museets formål, som de opprinnelige byggherrene hadde, nå er betydelig svekket. Forfatter Jan Bo Hansen (f. 1948) har en cand.mag. i tysk og historie, og i flere år har han bidratt til kunnskapen om Tyskland gjennom sine artikler i aviser som Information og Weekendavisen. Han har tidligere skrevet bøker om Berlin, inkludert 'Berlin' (1997), 'Berlin som tysk forbundshovedstad' (2000) og 'Muren. Historien om et politisk'.