«Music after the Fall» er den første boka som tar for seg samtidsmusikk i den vestlige kunstmusikktradisjonen innenfor den transformerte politiske, kulturelle og teknologiske konteksten av den post-kalde krigen. Forfatter Tim Rutherford-Johnson analyserer musikalsk komposisjon mot denne nye bakgrunnen, og setter den inn i rammen av globalisering, digitalisering og nye medier. Boken trekker linjer til andre kunstformer, særlig visuell kunst og arkitektur, og utvider definisjonen av vestlig kunstmusikk til å inkludere ulike komposisjonsformer, eksperimentell musikk, lykkunst og crossover-arbeid fra hele spekteret, både innenfor og utenfor konsertsalen. Hver kapittel presenterer en kritisk vurdering av et bredt spekter av komponister, musikere, verk og institusjoner, og utvikler et bredt og rikt bilde av det nye musikk-økosystemet, fra nordamerikanske strykekvartetter til libanesiske improvisatører, fra elektroakustiske musikkstudioer i Sør-Amerika til ødelagte pianoer i det australske utlandet. Rutherford-Johnson presenterer en ny tilnærming til å forstå musikkens rolle i vår samtid.