«Music in the Flesh» er en grundig utforskning av musikkproduksjon i tidlig moderne Europa. I denne boken belyser Bettina Varwig de unike erfaringene til både musikere, komponister og lyttere i løpet av det lange 1600-tallet. Det finnes utallige historiske beretninger som beskriver de kraftfulle effektene musikk har hatt på kroppene til folk i denne perioden; musikk blir omtalt som rørende, fortryllende, smertefull, farlig, helbredende og til og med mirakuløs, samtidig som den påvirker «sirkulasjonen av humorer, rensingen av blodet, utvidelsen av blodkar og porer». Varwig stiller spørsmålet: Hvordan var disse tidlig moderne europeiske kroppene konstituert, slik at musikk kunne frembringe slike sterke kroppslige og åndelige effekter? Gjennom sin analyse argumenterer hun for at praksisene knyttet til musikkproduksjon i tidlig moderne tid utfordrer vår moderne forståelse av menneskelig natur som en todeling mellom sinn og kropp. I stedet fremhever hun en mer integrert antropologi, der kropp, sjel og ånd forblir uadskillelig sammenflettet. Utforskningen hennes farer smidig mellom forskjellige repertoarer og regioner, fra hellig til folkelig musikk, samt fra private til offentlige rom.