Denne boken presenterer et innovativt perspektiv på musikkundervisning i ungdomsskolen, og tematiserer hvordan en undervisning som gir elever mestringsfølelse, trivsel og dannelse kan realiseres gjennom Bjørn Johnsens Kippermo-modell. I boken fremheves hvordan lærerne kan oppleve en mer frustrasjonsfri hverdag, samtidig som konkurransen om undervisningstimene i faget blir intensiveres. Boken gir praktiske råd om utvikling av solide undervisningsplaner, med fokus på å ivareta den enkelte elevs behov og skape en sterk skoleidentitet innen musikk. Målgruppen for denne boken er fremtidige musikkpedagoger og lærere på ungdomstrinnet, med en spesiell vekt på produksjon for scene og sal. Kippermoen ungdomsskole, som står bak denne modellen, er kjent for sin rekke nominasjoner til Kunnskapsdepartementets prestisjetunge pris Gullsekken, i kategorien beste skole i kultur. Bjørn Johnsen er en anerkjent forfatter og komponist med flere publikasjoner og musikkutgivelser, og i denne boken deler han sin omfattende erfaring og visjon for et mer engasjerende musikkfag.