Boken gir en grundig gjennomgang av forskningen knyttet til utviklingen av ulike oppmerksomhetsevner hos spedbarn, barn, ungdom og voksne. Den presenterer de tre oppmerksomhetssystemene: varslingssystemet, orienteringssystemet og det eksekutive oppmerksomhetssystemet. I det andre kapitlet belyses forskjellige former for dysfunksjonell oppmerksomhet som finnes i den moderne vestlige verden, med et spesielt fokus på hvordan barn er sårbare for tilstander som tankeløshet, distrahert konsentrasjon, utfordringer med å fordele oppmerksomhet over oppgaver, tankelek, reaktivitet, mangel på konsistens i tankene, utilstrekkelig arbeidsminne og dårlige metakognitive ferdigheter. Boken legger vekt på innvirkningen multimedia, videospill, nettlesing og mobile enheter har på barns oppmerksomhet. I det tredje kapitlet analyseres en rekke intervensjonsstudier som fokuserer på trening i oppmerksomhet, konsentrasjon, reduksjon av tankelek, effektene av multitasking og reaktivitet, samt trening for å styrke metakognitive ferdigheter, arbeidsminne og eksekutive funksjoner.