I boken 'Myndig medborgerskap' utforsker Håvard Friis Nilsen de nyeste forskningsfunnene om republikansk teori og dens innflytelse på demokratisk medborgerskap. Til tross for at dette emnet har stor betydning internasjonalt, har det fått begrenset oppmerksomhet i Norge, særlig innen norsk skoledebatt. Som en kjerneverdi i det norske utdanningssystemet fokuserer boken på opplæring til aktivt, demokratisk medborgerskap, som tradisjonelt har vært knyttet til liberal teori. Nilsen tar et kritisk blikk på denne skjevheten og gir en tydelig innføring i republikansk teori, samt dets implikasjoner for undervisning i demokratisk medborgerskap i skolen. Gjennom teksten tydeliggjøres betydningen av demokratisk medborgerskap, forteller om hvorfor dette idealet har fått fotfeste i norsk skolepolitikk, og gir forslag til hvordan det kan aktualiseres i samfunnsfagsundervisningen. 'Myndig medborgerskap' gir leserne en dypere innsikt i hvordan læreprosessene knyttet til demokratisk medborgerskap innebærer en grundig forståelse av ulike samfunnsfenomener.