Boken 'Logika. Uchebnik dlja srednej shkoly. 1954 god' utforsker den essensielle forbindelsen mellom språk og tenkning. Ordet 'logika' stammer fra det antikke greske 'logos', som betyr 'ordet som uttrykker tanken'. Å kunne strukturere sitt språk korrekt og formidle sine tanker på en forståelig måte er en kunst som er nødvendig å lære. Dette ferdigheter vil ikke bare være til nytte i privatlivet, men også i profesjonelle forhold. Boken stiller viktige spørsmål som hvordan tenkning er knyttet til språk, hva som kjennetegner prosessen av kunnskap, og hvilke forskjeller som finnes mellom tenkning, sanser og oppfatninger. Den tar også for seg definisjonen av begreper, hvilke komponenter som utgjør et argument, og de grunnleggende lovene for logisk tenkning. Videre diskuteres emner som slutning og analogi, samt hvordan en hypotese kan utvikle seg til en teori, og begrepet 'reduksjon til det absurde'. Denne utgaven presenterer den originale teksten fra læreboken utgitt i 1954, som ble godkjent av Utdanningsdepartementet i RSFSR. Læreboken er designet for elever, lærere og alle som ønsker å forbedre sine evner innen logisk tenking.