Jazzen har en dyp og fascinerende forhistorie, også her i Norge. Allerede på 1800-tallet begynte svarte amerikanske artister å opptre på norske scener, hvor de delvis fungerte som musikere og blackface-komikere. Dette møtet mellom kulturer ble preget av både stor fascinasjon og dyp forakt, med en blanding av hyllester og latterliggjøring. Norges forhold til afroamerikansk musikk ble dermed etablert lenge før jazzens store gjennombrudd. "Charleston i Grukkedalen" presenterer en unik samling av fotografier, musikkanmeldelser og illustrasjoner som strekker seg fra 1800-tallet og helt fram til tidlig 1900-tall. Disse tidsdokumentene kaster lys over et glemt kapittel i norsk musikk-, kultur- og mediehistorie, og gir leseren en dypere forståelse av hvordan rasisme og musikkglede, kulturutveksling og strid om identitet har preget en viktig del av vår fortid. Dette er mer enn bare en historisk beretning; det er en fortelling som utfordrer og beriker vår forståelse av det norske kulturfeltet.