For tre tiår siden uttrykte Henry Gadsden, lederen av Merck, et av verdens største legemiddelselskaper, i et intervju med Fortune magazine at han ønsket at Merck skulle være mer som tyggegummiprodusenten Wrigley’s. Gadsden drømte om å utvikle medisiner for friske mennesker, slik at Merck kunne 'selge til alle'. Denne visjonen har nå blitt en drivkraft i markedsføringsmaskineriet til den mest lønnsomme industrien på planeten. Legemiddelfirmaer arbeider systematisk for å utvide grensene for hva som definerer sykdom, og markedet for medisiner vokser stadig. Nå omdefineres milde plager som alvorlige sykdommer, og vanlige plager blir klassifisert som medisinske tilstander som krever legemiddelbehandling. Rennende neser er blitt til allergisk rhinitt, premenstruelt syndrom (PMS) har fått status som en psykiatrisk lidelse, og hyperaktive barn diagnostiseres med ADD. Når det gjelder tilstander som høyt kolesterol eller lav bentetthet, blir det å være 'i risikogruppen' solgt som en sykdom. "Selling Sickness" avdekker hvordan det å utvide grensene for sykdom og senke terskelen for behandlinger skaper millioner av nye pasienter.