Boken «How People Learn II» utforsker de mange fascinerende aspektene ved hvordan mennesker tilegner seg kunnskap. I løpet av de siste tiårene har det skjedd et betydelig forskningshopp som belyser viktige implikasjoner for individuell læring, skolemiljøer, opplæring i arbeidslivet og politikkutforming. Den tidligere utgaven, «How People Learn: Brain, Mind, Experience, and School: Expanded Edition», ble utgitt i år 2000 og har hatt stor innflytelse på feltet. Denne rapporten oppsummerte innsikter om læring hos skolebarn, beskriver prinsipper for utvikling av effektive læringsmiljøer og gir eksempler på implementering i klasserommet. Siden den gang har forskere fortsatt å undersøke læringens natur og avdekket nye funn knyttet til de nevrologiske prosessene involvert i læring, samt individuelt og kulturelt betinget variabilitet i læringsprosesser. I tillegg til å utvide den vitenskapelige forståelsen av læringsmekanismer, beskriver boken også hvordan hjernen tilpasser seg gjennom livet.