Rafa er en gutt som elsker å prate. Han snakker mye mens han forbereder seg til sin første skoledag, men når han ankommer skolen, tørker ordene ut. Det er ikke fordi han er ulykkelig – han liker å bygge og har en forkjærlighet for å skrive. Likevel velger han å være stille. Hva skal til for at Rafa får stemmen tilbake? "Rafas första skoldag" gir en verdifull innsikt i barns opplevelser når de begynner på skolen. Boken fungerer også som et verktøy for foreldre og omsorgspersoner, og gir gode muligheter for samtaler om barns følelser ved oppstart i barnehage, førskole eller grunnskole. Den setter søkelys på spørsmålene: Hvordan kan det føles å bytte barnehage? Hvordan kan man støtte en ny klassekamerat og hjelpe dem til å føle seg velkommen? Hva tenker de andre barna om at Rafa ikke prater? Denne boken gir en enkel, men viktig refleksjon rundt stillhetens betydning og hva det kan bety for et barn som opplever nye miljøer.