Boken "Rafas första skoldag" utforsker et sentralt tema som berører både barn og voksne: forventningene og følelsene knyttet til det å begynne på skolen. Rafa, en gutt som elsker å prate, har en livlig fantasi og en kreativ ånd. Mens han forbereder seg til sin første skoledag, snakker han uopphørlig om alt han ser og gjør. Men når han endelig ankommer skolen, skjer det noe overraskende – han blir stille og lar ordene tie. Hva ligger bak denne forvandlingen? Er det nervøsitet, usikkerhet, eller kanskje bare et behov for tid til å tilpasse seg? Gjennom Rafas opplevelser oppfordres barn til å reflektere over hvordan de føler seg når de trer inn i nye sosiale situasjoner, som å begynne i barnehage, på skole eller å bytte klasse. Dette gir en mulighet til å diskutere viktige temaer om vennskap, støtte og hva det vil si å ikke alltid finne ord. Hvordan kan vi, som medelever, skape et inkluderende miljø for nye klassekamerater? Og hva kan det bety når noen velger å være stille? Denne boken er en ypperlig ressurs for å åpne dialoger med barn om følelser og sosiale interaksjoner, og gir en dypere forståelse av hvordan man kan møte og støtte hverandre i nye og ukjente omgivelser.