Netherlands Architecture Institute (NAi Uitgevers/Publishers)
Factory Photobooks - The Self-Representation of the Factory in Photographic Publications
Produktbeskrivelse
Bak kulissene i 'industriell publisering' undersøker denne boken hvordan fabrikker benyttet fotobøker for å markedsføre seg selv til potensielle kunder. Med massive industribygninger, skitne arbeidsklær, roterende tannhjul og rykende skorsteiner, er "Factory Photobooks - The Self-Representation of the Factory in Photographic Publications" en omfattende oversikt over en bemerkelsesverdig sjanger som strekker seg fra 1890 til 1987. Allerede fra fotomediets tidlige dager innså bedrifter fotodokumentasjonens kraft som et markedsføringsverktøy. Virksomheter bestilte fotobøker for å fremheve sin kvalitet, innovasjon og fremtidsrettethet. Disse bøkene ble delt ut som reklamegaver til kunder, investorer, lokale samfunnsfigurer og ansatte. I tillegg produserte fabrikkene sine egne fotobøker for å prale med sin produksjonsverdi og tiltrekke seg nye forretningsmuligheter. De gigantiske produksjonssentrene engasjerte designere, trykkere og fotografer av høyeste klasse, inkludert fremragende personer som Margaret Bourke-White, Piet Zwart, Bruno Munari og Alvin Langdon.