Denne boken bygger på forskning innen feministiske studier, Queer-studier og kritisk rase teori, og utfordrer universelle påstander om menneskets natur ved å stille spørsmål ved grensene mellom dominerende nevrotyper og 'andre' grupper, inkludert dyslektikere, autister og personer med ADHD. Dette er det første verket av sitt slag som sammenfatter banebrytende forskning fra ulike disipliner i forhold til konseptet nevrodiversitet. Boken gir grundige undersøkelser av temaene kur/forebygging/eugenikk; velvære for nevrodivergente; kommunikasjon på tvers av nevrotyper; nevrodiversitet i arbeidslivet; og utfordringen med hjernebasert kognisjon. Den analyserer rollen til nevro-normativitet i teorisering av handlingskompetanse, samt presenterer et forslag om en ny allianse mellom Hearing Voices-bevegelsen og nevrodiversitet. Gjennom dette arbeidet bidrar vi til et kulturelt imperativ om å omdefinere hva det betyr å være menneske. For å oppnå dette foreslår vi et nytt forskningsfelt som søker måter å støtte inkluderingen av nevrodivergente perspektiver i kunnskapsproduksjon, og som stiller spørsmål ved de eksisterende normene.