Ny teknologi har dramatisk endret vår relasjon til informasjon og spesielt til små informasjonsbiter. Vurdering av historielæring, som i over et århundre har satt fokus på disse små bitene som kjernen i sin praksis, står nå overfor en rekke utfordringer. Vi opplever ikke bare en overflod av informasjon, men også en avstand mellom hva som verdsettes i historieutdanningen. Mer komplekse prosesser – slik som historisk tenkning, historisk bevissthet og historisk meningsskaping – krever mer omfattende vurderingsmetoder. Samtidig gir fremskritt innen forskning på vurdering nye muligheter. I denne samlingen har Kadriye Ercikan og Peter Seixas samlet en internasjonal gruppe eksperter som i fellesskap har fremmet både historieutdanning og vurdering. Deres ulike tilnærminger håndterer de til tider motstridende kravene om teoretisk dybde, empirisk demonstrert gyldighet og praktisk effektivitet. Viktige spørsmål i denne sammenhengen inkluderer hvordan man kan formulere de kognitive målene i historieutdanningen.