I "Concordance" har Susan Howe skapt et nytt verk som formidler essensielle signaler fra en rekke arkiver. Samlingen åpner med "Since," et semi-autobiografisk prosadikt som reflekterer over tidens første og siste ting. Det undersøker de spesifikke og særegne forbindelsene mellom lov og poesi, og tar oss med fra Permtiden av Pangea, via Rembrandt og Dickinson, til dagens tildragelser. Titelen "Concordance" refererer til et kollasjepoesi-verk som opprinnelig ble utgitt som en begrenset utgave av Grenfell Press. Denne delen er laget fra fragmenter av poesi og marginalkommentarer hentet fra gamle koncordanser og faksimileutgaver av verkene til Milton, Swift, Herbert, Browning, Dickinson, Coleridge, og Yeats, samt forskjellige feltguider til fugler, steiner og trær. Disse kollasjene danner hjertet i boken med sine "roterende prismene". Den avsluttende diktet, "Space Permitting," er laget fra utkast og notater som Thoreau sendte til Emerson og Margaret Fullers venner og familie i Concord.