I forordet til sitt boklange dikt, Salient, skriver Elizabeth Gray: «Dette verket begynte med å sette to av mine besettelser opp mot hverandre, som fikk fotfeste på slutten av 1960-tallet: Slaget ved Passchendaele, utkjempet av den britiske hæren i Flandern mot slutten av 1917, og chöd-ritualet, den sentrale 'skille'-praksisen i en linje grunnlagt av Machik Lapdrön, den store kvinnelige tibetanske buddhisthellige fra det tolvte århundre.» I løpet av flere tiår har Gray nøye kartlagt konturene og sporene fra Ypres Salient, der hun har vandret over de hjemsøkte slagmarkene i det moderne landskapet, alltid med kampkart i hånden. Hun har lest ikke bare historie, poesi og skjønnlitteratur, men også bataljonsdagbøker, samtidige rapporter, individuelle beretninger, kartlegging og all slags kartmateriale; avhandlinger om luftfotografi og artilleritaktikker; samt manualer om feltteknikk og taktisk planlegging. Gjennom en prosess av collage, konvergens og ritualistisk chöd-visualisering har Gray komponert et klart og fascinerende lyrisk verk.