Tid er inne for en helt ny tilnærming til skole og utdanning. Mennesker er født med evnen til systemtenkning, og utdanning har potensialet til å styrke vår medfødte forbindelse til den komplekse verden vi lever i. I stedet fokuserer skolene i dag på å utdanne en arbeidsstyrke som er tilstrekkelig rustet til å fylle behovene i et kapitalistisk system. "The End of Education as We Know It" bygger videre på John Taylor Gatto sine kritikker av utdanningssystemet og retter seg mot de som ønsker å etablere skoler som lærer hvordan man kan leve i harmoni med hverandre, jorden og alt som finnes i den. Leserne vil lære når og hvordan de kan engasjere seg i disruptive handlinger, håndtere systemiske spenninger, støtte læring både for barn og voksne, samt bruke disse ferdighetene til å utvikle helt nye tilnærminger til utdanning. Denne boken er langt mer enn bare en vanlig oppfordring til utdanningsreform; Ida Rose Florez gir en inspirerende kritikk som: * Tilbyr verktøy for å utforske mønstre innen utdanning og påvirke nye mønstre som kan føre til endring * Gir leserne spesifikke ferdigheter for å arbeide i komplekse systemer, uansett om det er med en gruppe.