I boken 'Weapons of Mass Instruction' av John Taylor Gatto, som nå er tilgjengelig i paperback, utforskes de mekanismene innen tradisjonell utdanning som hemmer fantasi, undertrykker kritisk tenkning og skaper en falsk oppfatning av læring som et resultat av repetisjonsøvelser. Gatto, som tidligere ga ut boken 'Dumbing Us Down' – der han introduserte det nå velkjente uttrykket i folks bevissthet – utvider nå sin kritikk av konvensjonell skole med en ny skremmende metafor. Han viser hvordan skolen påfører skade gjennom rasjonelle og bevisste valg. Ifølge Gatto er den egentlige funksjonen til pedagogikk å gjøre den alminnelige befolkningen håndterbar. For å oppnå dette må ungdom bli kondisjonert til å stole på eksperter, forbli delt fra naturlige allianser og akseptere brudd med egne livserfaringer. Utviklingen av selvstendighet og selvforsyning må på alle måter motarbeides. Å bryte ut av denne fellen krever en strategi som Gatto kaller 'open source learning', som setter ingen begrensninger.