Boken "New Studies in the History of Education" gir en omfattende, kritisk og oppdatert innføring i utdanningens historie. Den tar for seg den sanne betydningen og verdien av utdanningsstudier uten antagelser om forkunnskaper. Gjennom dyptgående analyser utforskes sentrale temaer, individer og situasjoner, med vekt på hvordan nåværende utdanningspraksis er historisk forankret. Boken viser også hvordan utdanning har vært forskjellig i ulike tidsepoker og steder, samt stiller spørsmål ved hvordan den kan utvikle seg i fremtiden. Kapitlene dekker et variert spekter av viktige temaer, inkludert: historien om 'store ideer', som liberal utdanning, statens innflytelse på utdanning, virkningen av imperialisme, utdanning av talere i det gamle Roma, effektene av Covid-19 politikker på britisk utdanning, historien om enkeltfag som geografi, og utviklingen av ulike utdanningssektorer. Tilgjengelige og engasjerende kapitler viser en rekke kritiske tilnærminger til fortiden, samtidig som diskusjonsspørsmål utfordrer leseren til å tenke kritisk.