«Born Under Saturn» er en sjelden klassiker innen kunsthistorien, omtalt av The New York Times som et 'herlig, akademisk og sladderaktig eventyr gjennom karakterene og oppførselen til kunstnere fra antikken til den franske revolusjonen.' Boken, skrevet med en letthet og vinnende stil, utforsker historien om den velkjente ideen om at kunstnerisk inspirasjon ofte forbindes med en form for galskap, en galskap som direkte gjenspeiles i kunstneres ulykkelige og eksentriske liv. Margot og Rudolf Wittkower illustrerer hvordan dette konseptet om den fremmedgjorte kunstneren først fikk ordentlig fotfeste i renessansen. Her skiller de visuelle kunstnerne seg fra håndverkerne de tidligere ble satt i samme bås med. Mens de dyktige håndverkerne arbeidet under Merkur, beskyttelsesgud for de lettfingrede, identifiserte den ambisiøse kunstneren seg med den mystiske og dype Saturn. Fremmedgjøringen ble dermed et trinn for kunstnere i jakten på å klatre oppover i det sosiale hierarkiet. Når det gjelder den påståtte galskapen blant kunstnere, har enkelte vist seg å være alt annet enn ... (beskrivelsen fortsetter her med flere eksempler og analyser).