I boken "Commodity Activism" utforsker Roopali Mukherjee og Sarah Banet-Weiser hvordan vår hverdagslige forbrukeratferd har blitt en viktig plattform for sosial aktivisme. Fra å kjøpe (RED)-produkter som Gap-T-skjorter til Apple-produkter for å bekjempe AIDS, til å bestille en "Caring Cup" med kaffe fra Coffee Bean & Tea Leaf for å støtte rettferdig handel, og kjøre en Toyota Prius for å motvirke global oppvarming, avspeiler disse handlingene en særpreget del av vår moderne kultur. Boken presenterer en nøye utvalgt gruppe forskere som gjennom en rekke case-studier dykker ned i fenomenet «commodity activism». Gjennom undersøkelser av TV, film, forbrukeraktivistkampanjer, samt kulturer preget av kjendiser og bedriftsstøtte, behandles eksempler som Dove’s «Real Beauty»-kampanje, sex-positive detaljhandelsinitiativer, ABCs «Extreme Home Makeover», og Angelina Jolie som en multinasjonal kjendiseredder. Boken avdekker kompleksiteten i dagens politiske aktivisme, og kaster lys over makten og motstanden som er innebygd i forbrukervalg, og hva dette betyr for vår forståelse av samfunnsengasjement og ansvar.