Boken 'Media Reception Studies' gir en omfattende oversikt over hvordan publikum skaper mening ut fra massemedier, basert på et århundre med forskning på området. Janet Staiger presenterer en klar og tilgjengelig syntese av sosiale vitenskaper, lingvistikk og kulturstudier knyttet til film og TV som kommunikasjonsmedier. Med en grundig tilnærming utforsker hun ulike teorier og tilnærminger, inkludert Chicago-skolen, tidlige psykologiske teorier, sovjetisk teori, Frankfurterskolen, forskning på massekommunikasjon og kritisk teori, samt lingvistikk og semiotikk. Hun belyser også sosial-psykoanalytisk forskning, kognitiv psykologi og kulturstudier. Staiger gir leseren verktøy for å forstå de komplekse forholdene mellom filmer og deres publikum, TV-serier og deres seere. Hun tar opp viktige spørsmål som fanatferd, samt hvordan kjønnsroller, seksualitet og rase/etnisitet påvirker medieopplevelsen. Videre utforsker hun effektene av vold, skrekk og seksuelt eksplisitte bilder i media.