I boken "Playing to the Crowd" tar Nancy K. Baym oss med på en reise gjennom musikkbransjens transformasjon i den digitale tidsalderen. Hun forklarer hva som har skjedd med musikkmiljøet, både for artister og fans, etter at musikk ble tilgjengelig på nettet. Baym dykker inn i hvordan digitale kommunikasjonsplattformer har omformet forholdet mellom artister og deres fans, og hvordan disse relasjonene har utviklet seg til å bli mer personlige, som vennskap eller til og med familiære bånd. Gjennom dyptgående intervjuer med musikere som Billy Bragg og Richie Hawtin, samt medlemmer av band som The Cure, UB40, og Throwing Muses, avdekker hun hvordan nye medier har gjort det mulig å skape sterke bånd, der både kunstnernes aktive deltakelse og den hengivne, digitale fanbasen spiller en avgjørende rolle. Før den digitale revolusjonen ble fans sett på som en anonym massen, ofte formidlet gjennom plateselskaper og presse. Nå, i vår nettverksbaserte tidsalder, bygger musikere og fans mer aktive og meningsfulle relasjoner gjennom sosiale medier, fansider og artistiske plattformer. Dette gir fansen en ny følelse av nærhet, samtidig som artistene får uovertruffen innsikt i sitt publikum.