Boken "Queer Childhoods" utforsker hvordan den institusjonelle håndteringen av barns seksualitet i internatskoler har påvirket barnas fremtidige sosiale, politiske og økonomiske muligheter. Mary Zaborskis retter blikket mot en allestedsnærværende, men ofte oversett figur: det queerte barnet. Gjennom en grundig analyse av både virkelige og litterære erfaringer fra barn som gikk på reformskoler, skoler for blinde, industri- og yrkesskoler for afroamerikanske barn, samt internatskoler for urfolk, avdekker boken et nytt perspektiv. Den kartlegger de institusjonelle forholdene for queere barndommer i utdanningssystemene fra slutten av det 19. århundre og gjennom det 20. århundre, og presenterer et originalt arkiv av barns seksuelle og fysiske erfaringer. Zaborskis argumenterer for at disse internatskolene – som var designet for å segregere rasifiserte, kriminelle og funksjonshemmede barn fra mainstream-kulturen – skapte nye former for barndom. Disse barndommene har sikret fremtidene til amerikanere på en måte som fortsatt preger samfunnet i dag.