Boken 'The Children's Culture Reader' undersøker hvordan barn fungerer som kreative og kritiske tenkere som påvirker samfunnet, samtidig som samfunnet påvirker dem. I løpet av det 20. århundre har barn vært sentrale aktører i alle større politiske og sosiale konflikter, fra de økonomiske reformene i den progressive epoken til de sosiale omstillingene i borgerrettighetsbevegelsen, samt de nåværende bekymringene knyttet til nasjonal gjeld og den digitale revolusjonen. I motsetning til oppfatningen av barn som uskyldige ofre for voksnes bekymringer, viser forfatterne at barn er grunnleggende for diskusjonen om samfunnets natur og verdier, samt våre håp og frykt for fremtiden. Til tross for deres sentrale rolle, har vår forståelse av barndom og barns utvikling ikke vært i takt med de raske endringene i kulturens syn på barn. 'The Children's Culture Reader' samler ulike tenkere som utfordrer mytene om barndommens uskyld og utvikler et nytt bilde av barn som aktive deltakere i kultur og samfunn.