Hvordan kriminalprogrammer på TV har blitt en besettelse i amerikansk kultur. Serier og podkaster som Making a Murderer, Serial og Atlanta Monster har fanget oppmerksomheten til publikum og bidratt til å frigjøre uskyldige som Adnan Syed. Den økende populariteten av disse lange, virkelighetsbaserte kriminaldokumentarene har nådd frem til temaer som ulikhet, makt, sosial klasse og strukturell rasisme. Den amerikanske befolkningen stiller i økende grad spørsmål ved hvem som fortjener straff og hvem som får beskyttelse av loven. I The New True Crime argumenterer Diana Rickard for at disse nye true crime-seriene fortjener vår oppmerksomhet for hva de avslører om vår samfunnsmessige forståelse av kriminalitet og straff, samt for det nye perspektivet de gir på ulikheten i det strafferettslige systemet. Ved å stille spørsmål ved endeligheten av dommer og framheve at fakta kan oppfattes forskjellig, utfordrer disse seriene vår tro på hva som er kjent, selv om Rickard kritisk påpeker at de ofte glatter ut linjene.