Hvordan kraften i jevnaldergruppene og deres kultur påvirker atferd og fremtidig suksess. I flere tiår har foreldre i Amerika stilt spørsmålet til barna sine: "Hvis vennene dine skulle hoppe fra en bro, ville du gjort det?" Svaret er: "Selvfølgelig, ja." Som foreldre vet altfor godt, har jevnalderne en betydelig innflytelse på hvem barna deres er og hva de vil bli. Selv om de insisterer på det motsatte, er foreldre ofte maktesløse til å endre denne dynamikken. Men påvirkningen fra jevnalderne er ikke bare en historie om barn; denne effekten strekker seg også inn i voksenlivet og former hvem vi er og hva vi gjør selv i høy alder. I boken «The Peer Effect» utforsker de anerkjente sosiologene Syed Ali og Margaret M. Chin hvordan jevnalderne, og kulturen de skaper, former atferden vår både i skolen og på arbeidsplassen. Forfatterne tar oss med til sin egen videregående skole, den prestisjetunge Stuyvesant High School i New York City, som ofte regnes som den beste offentlige videregående skolen i landet, for å illustrere hvordan jevnalderinnflytelse begynner.