I 'Unsustainable' tar forfatteren Matthew Archer oss med bak kulissene for å avdekke hvordan selskaper og finansielle aktører fremmer en forretningsvennlig tilnærming til global bærekraft. I løpet av de siste årene har selskaper vært under press for å vise åpenhet om miljøpåvirkningen sin. Store dokumenter med sammendrag av årlige utslippsrater, karbonutslipp og utnyttede ressurser blir delt på selskapers sosiale mediesider, nettsteder og i medarbeiderbriefinger, alt i et forsøk på å bygge offentlig tillit til selskapers ansvarlighet. Men ifølge Archer er disse målingene ofte bare tomme symboler. 'Unsustainable' konfronterer den virkelige verden av store banker og multinasjonale selskaper, der bærekraft kun handler om måling og rapportering. Gjennom fem års forskning blant bærekraftprofesjonelle i USA og Europa, viser boken hvordan denne avpolitiseringen av bærekraft som et teknisk spørsmål styrker og skjuler selskapsmakt samtidig som den gjør lite, om noe, for å adressere de dype årsakene til klimaendringene.