I denne boka tar Matthew Archer leseren med bak kulissene for å vise hvordan corporate og finansielle aktører opprettholder en forretningsvennlig tilnærming til global bærekraft. I løpet av de siste årene har selskaper følt et økende press for å være transparente når det kommer til deres miljøpåvirkning. Store dokumenter som oppsummerer årlige utslippsrater, karbonproduksjon og ressursforbruk deles på selskapers sosiale medier, nettsteder og i medarbeiderpresentasjoner, alt for å bygge offentlig tillit til deres samfunnsansvar. Likevel, hevder Archer, er disse målingene ofte bare tomme symboler. "Unsustainable" utfordrer måten vi tenker på bærekraft i en verden dominert av store banker og multinasjonale selskaper, hvor bærekraft ofte reduseres til en prosess for måling og rapportering. Basert på fem års forskning blant bærekraftprofesjonelle i USA og Europa, viser "Unsustainable" hvordan denne avpolitiseringen av bærekraftsdebatten, der bærekraft fremstilles som en teknisk problemstilling, både styrker og skjuler selskapers makt, samtidig som den i liten grad tar tak i de grunnleggende årsakene til klimaendringene.