Boken 'When Boys Become Boys' er basert på en toårig studie som følger gutter fra førskolealder til første klasse, og gir et nytt perspektiv på guttens utvikling. I denne innsiktsfulle analysen belyser Judy Y. Chu en kritisk overgang i gutters liv, der hun avdekker deres tidlige evne til å være emosjonelt perceptive, artikulerte og responsive i sine relasjoner. Chu viser hvordan disse ‘feminine’ egenskapene blir mindre synlige ettersom gutter lærer å bevise at de er gutter, primært ved å vise at de ikke er jenter. Gjennom studien avdekker Chu at atferd som ofte betraktes som ‘naturlige’ for gutter er en tilpasning til kulturer som krever at gutter er stoiske, konkurransedyktige og agressive for å bli akseptert som ‘ekte gutter’. Selv om gutter begynner å høste sosiale fordeler ved å tilpasse seg normene for maskulin atferd, betaler de en psykologisk og relasjonell pris for å avvise deler av sin menneskelighet. Chu dokumenterer guttenes oppfatning av hindringene de står overfor og presset de føler for å tilpasse seg, noe som bidrar til en dypere forståelse av deres indre liv.