Det finnes knapt en større utfordring for en designeren enn å skape en identitet for OL. Hver arena må reflektere sitt unike preg, hvor nasjonal ånd kombineres med internasjonale trender, alt under paraplyen av de olympiske verdiene: vennskap, solidaritet og rettferdighet. Denne boken gir en grundig innføring i OLs historie med fokus på visuelle designaspekter for første gang. Her finnes alt fra logoer, maskoter og medaljer til piktogrammer, uniformer, billetter, bagasjelapper, plakater og suvenirer. Markus Osterwalder presenterer omtrent 6 000 illustrasjoner fordelt på over 1 500 sider i to volumer med femtiåtte kapitler som fremhever fantastiske fakta og historier om hvem som skapte hva og hvordan. Fem utfoldbare ark gir en oversikt over nøkkeldesign-temaer fra de Moderne OLs fødsel til dagens hendelser. For hver Olympiade har den engasjerte sveitser-samleren valgt ut omfattende eksempler fra alle designfelt, slik at leserne får en dyp forståelse av den designmessige identiteten til hvert enkelt OL.