Boken "The Graphic Artist and his Design Problems" av Josef Müller-Brockmann adresserer den grafiske designerens utfordring med å finne den rette samtidsformen for sitt arbeid. Verket har etablert seg som en standard referanse som fortsatt fungerer som en historisk praktisk veiledning, langt utover grensene til Sveits. Denne utgaven er en fullstendig rekonstruert utgave av den originale fra 1961, utgitt som innbundet med omslag. Den inkluderer tilleggene som Müller-Brockmann selv gjorde for pocketversjonen fra 1983. I første del av boken føres leseren gjennom overgangen fra illustrativ til funksjonell grafisk design, samt hva designelementene innebærer, deres bruk og effekt innen ulike områder av reklame, inkludert forretningspapir, annonser, brosjyrer, bøker, plakater og utstillinger. Den midterste delen inneholder grunnleggende tanker omkring grafisk designers arbeid, mens kapitlet "Vitenskap og visuell kommunikasjon" utforsker feltet semiotikk og kommunikasjonsforskning. I den avsluttende delen presenteres en systematisk tilnærming til utdannelsen av grafiske designere.