Datamaskinarkitektur har tidligere vært ansett som et kjedelig emne, men dette har fått en ny betydning! Med Moore's lov som nå beveger seg saktere, opplever datamaskinvare en ny gullalder. Denne underholdende og lærerike boken tar oss med tilbake i tid for å gi inspirasjon til de banebrytende designene av fremtiden, ved å spore utviklingen av moderne systemer fra steinalderens tellemetoder og Babbages maskiner, til dagens skyarkitekturer, kvantedatamaskiner og parallellisering av big data. Basert på Charles Fox' prisbelønte universitetskurs i datamaskinarkitektur, dekker boken de indre funksjonene til datamaskiner, fra kretser og prosessorer til minne og mer. Friske ideer introduseres ved hjelp av konsepter fra historie, musikk, gaming og retro databehandling, sammen med andre interessante studieområder. I tillegg inneholder hvert kapittel praktiske datasystemoppgaver, som for eksempel å bygge en prosessor fra digital logikk og programmere maskiner som Commodore 64, x86 og RISC-V. Ved slutten vil du ha lært om alle hardwarekravene.