I boken 'Didactic Classroom Studies' presenterer et team av forskere fra Universitetet i Gøteborg, som er knyttet til den skandinaviske didaktikken, en grundig analyse av hvordan elevperspektiver, lærerprioriteringer, innhold og kontekst påvirker hverandre, samt hvilke didaktiske konsekvenser disse interaksjonene har for undervisning og læring. Gjennom praktiske eksempler undersøker forfatterne hvordan undervisningspraksis utspiller seg på ulike utdanningsnivåer og i et bredt spekter av fagfelt, inkludert matematikk, naturvitenskap, språk, samfunnsvitenskap og husøkonomi. Redaktørene fremhever deretter betydningen av klasseromsstudier som en potensielt viktig forskningsretning innen didaktikk. Essensene plasseres også i en internasjonal og historisk kontekst av professor Kirsti Klette ved Universitetet i Oslo. Forfatterne i dette verket, som alle er aktive ved Institutt for pedagogiske, læreplanmessige og profesjonelle studier, ønsker å vise den betydelige innvirkningen klasseromsstudier har på didaktisk forskning. Samtidig presenterer de empiriske funn som belyser viktige aspekter ved læring og undervisning.