På 1970-tallet utfordret en gruppe amerikanske fotografer den etablerte, modernistiske tilnærmingen til fotografisk uttrykk. I stedet for å betrakte kameraet som et objektivt og optisk redskap, samt fotografier som mekanisk reproduksible kunstverk, omfavnet forkjemperne for det nye konseptet 'staged photography' mulighetene til å formidle helhetlige livserfaringer ved å benytte et bredt spekter av sanseinntrykk. I 'Impure Vision' analyserer fotografiteoretikeren Moa Goysdotter verkene til fire av de ledende skikkelsene innen denne nye sjangeren – Les Krims, Duane Michals, Arthur Tress og Lucas Samaras. Hun anvender nye perspektiver på kunstfotografiet fra 70-tallet og kaster lys over disse kunstnernes kritikk av puristiske idealer. Goysdotter undersøker også hvordan de forsøkte å overskride begrensningene ved fotografiets rent visuelle uttrykk. 'Impure Vision' fremlegger ikke bare historien om amerikansk staged photography i et bredt perspektiv, men introduserer også teorier og metoder som er nye for feltet.