Audiovisual Content for Children and Adolescents in Scandinavia : Production, Distribution, and Reception in a Multiplatform Era
Produktbeskrivelse
Medieforbruket blant barn og ungdom i Skandinavia har gjennomgått en betydelig endring de siste ti årene. I dag utgjør filmer, serier og innhold fra sosiale medier på globale plattformer som Netflix, Disney+ og YouTube en stor del av unge menneskers mediekosthold, mens møtene med nasjonale filmer, serier og plattformer er i tilbakegang. Dette stiller store utfordringer for hvordan lokale aktører forstår og henvender seg til unge publikum. Bidragene i denne boka undersøker de sistnevnte utviklingene innen produksjon, distribusjon og mottakelse av fiktivt innhold rettet mot barn og ungdom i de digitaliserte og transnasjonale skandinaviske landene. Gjennom kvalitative og kvantitative metoder, som intervjuer, casestudier, tekstanalyser og spørreundersøkelser, presenterer bidragsyterne ferske studier om hvordan bestillere og produsenter utvikler barneinnhold i det høyt konkurranseutsatte, profesjonelle og digitaliserte mediemarkedet, samt hvordan barn oppfatter skandinavisk innhold sammenlignet med internasjonale alternativer.