I 'The Goal' møter vi Alex Rogo, en overarbeidet fabrikkleder som står overfor en betydelig utfordring: han har kun 90 dager på seg til å redde sin fallende fabrikk. Dersom han ikke klarer å forbedre fabrikkens ytelse, vil hovedkontoret stenge ned, og hundrevis av ansatte risikerer å miste jobben. Alex får hjelp fra en uventet kilde, Jonah, en tidligere professor, som gir ham innsikt og hjelp til å bryte med den konvensjonelle tankegangen. Gjennom prosessen med å identifisere fabrikkens problemer og samarbeide med sitt team om løsninger, introduseres leseren for de grunnleggende prinsippene bak Theory of Constraints. Boken er visuell og lettfattelig, og fungerer som en ypperlig innføring i de konseptene som presenteres i 'The Goal', som er en banebrytende forretningsroman. Siden publiseringen i 1984 har 'The Goal' soldt over 10 millioner eksemplarer, blitt oversatt til 40 språk, og regnes som en av de mest innflytelsesrike forretningsbøkene gjennom tidene.