Aesthetic Spaces presenterer film som en arena for estetisk eksperimentering og analyse. Boken utforsker hvordan filmens evne til å åpne seg mot andre medier har vært en katalysator for dens egen utvikling. Brigitte Peucker viser hvordan maleriske og teatralske konvensjoner, når de tas i bruk i filmmediet, skaper dissonante effekter som gir rom for intermedial refleksjon og gir oss innsikt i filmens essens. De filmene som blir grundig analysert inkluderer verk av mesterregissører som Abbas Kiarostami, Alfred Hitchcock, Michelangelo Antonioni, Jean-Luc Godard, Carl Th. Dreyer, Peter Greenaway, Rainer Werner Fassbinder, Ingmar Bergman, Jacques Rivette, Fritz Lang, F. W. Murnau, Lars von Trier, Spike Jonze, Éric Rohmer, Lech Majewski, og mange flere. I mange av disse filmene, der to medier er til stede, oppstår ofte en tredje, hvor teater fungerer som en bro mellom film og maling. Aesthetic Spaces stiller spørsmål ved filmens rom og mise-en-scène fra ulike, men sammenkoblede teoretiske perspektiver og organiserer disse konseptene på en måte som inviterer leseren til en dypere forståelse av filmens kompleksitet.