I "Dostoevsky's Provocateurs" konfronterer Lynn Ellen Patyk Mikhail Bakhtins formative lesning av Fjodor Dostojevskij for å avdekke hvordan forfatteren skaper konflikt og engasjerer leserne, samt for å undersøke årsakene bak hans konfrontative tilnærming. Dostojevskijs bevisste bruk av provokasjon var både forutsigende og tidlig. I denne boken fremhever Patyk disse formene for incitament som en kommunikativ strategi som driver hans paradoksale kunstform. Ved å utfordre, revidere og utvide Bakhtins grunnleggende analyse i "Problems of Dostoevsky’s Poetics", viser Patyk at provokasjonen er den drivende kraften bak Dostojevskijs poesi av konflikt, og hun identifiserer de litterære virkemidler han bruker for å fremme plottets konflikt og fange vår oppmerksomhet. Men for å fullt ut forstå omfanget av Dostojevskijs provokative forfatterskap, er det essensielt å sette det i sammenheng med hans sentrale temaer, som både undersøkte og utnyttet de mest delte konfliktene i hans tid. Dette arbeidet viser de ultimate innsatsene av slik friksjon.