Ari Lindens bok «Karl Kraus and the Discourse of Modernity» tar for seg de litterære verkene til den østerrikske satirikeren, journalisten og dramatikeren Karl Kraus (1874-1936). Linden analyserer Kraus' arbeid både i lys av hans egne forutsetninger og i sammenheng med filosofi og kritisk teori, noe som gir et nyansert bilde av Kraus som en ubegripelig figur innen modernismen. Dette bidrar også til å belyse tysk modernisme på en mer grundig måte. Gjennom en kombinasjon av inngående lesninger og intellektuell historie viser Linden hvordan Kraus' to sentrale litterære verker – «Menneskehetens siste dager» og «Den tredje Walpurgisnatt» – samt et mindre kjent skuespill, «Skyggeverden», belyser de politiske katastrofene i Europas tidlige del av 1900-tallet, fra Første verdenskrig til framveksten av fascismen. Ifølge Linden er Kraus' hovedinnsikt at medieframstillingen av slike hendelser har resultert i en publikum som er mindre informert enn apatisk overfor massetvang. I den andre delen av boken utforsker Linden denne innsikten videre.