«Transoceanic Blackface: Empire, Race, Performance» er en omfattende utforskning av rasifisert fremføring i den engelsktalende imperialismen fra det attende til tidlig det tjuende århundre. Boken gir en materiell historikk av rasifisert performance og utfordrer eksisterende oppfatninger av blackface og minstrelsy som utelukkende amerikanske kulturelle fenomener. Kellen Hoxworth kartlegger de sammenvevde historiene om rasifisert fremføring fra midten av det attende århundre til tidlig det tjuende århundre, med fokus på både USA og det britiske imperiet. Gjennomgående analyserer studien hvordan blackface-repertoarer har sirkulert i teater, populærmusikk, visuelle medier, komiske operaer, closet-dramas, danseformer og burlesker basert på Shakespeares verk. Hoxworth fremhever ofte oversette historiske prestasjoner, inkludert den tidlige blackface-minstrelsyen til T. D. Rice, med sitt ikoniske nummer «Jump Jim Crow», samt de allestedsnærværende blackface-burleskversjonene av Othello. Disse fremføringene gir et innblikk i de rasiale og seksuelle bekymringene knyttet til imperiet, og bidrar til en dypere forståelse av kulturhistorien i denne perioden.