Boken "The God of Chance" tar for seg det komplekse forholdet mellom Ana, en ambisiøs dansk karrierekvinne i den internasjonale finanssektoren, og den unge tenåringen Mariama. Deres liv er skjebnemessig forskjellige, men skjebnen binder dem sammen. Ana møter Mariama mens hun selger snacks på en strand i Gambia, og gradvis blir Mariama en erstatning for den familien Ana aldri har hatt. Handlingen utvikler seg fra Gambia til København og videre til London, ettersom Ana tar med Mariama til Europa for å gi henne en utdanning. Mariama opplever kulturell sjokk og kampene med å tilpasse seg livet hos Ana, noe som til slutt fører til at Anas tidligere kontrollerte tilværelse rakner. Romanen utforsker det enorme gapet mellom europeisk velstand og fattigdom i den tredje verden, samt vår avhengighet av penger og behovet for å ha kontroll over situasjoner. Forholdet mellom sponsor og mottaker blir også tematikk i denne gripende fortellingen, som tar leserne med fra de fargerike beskrivelsene av livet i et luksushotell i Afrika til de desperate realitetene som eksisterer side om side.