Boken av Elena Osokina er en intellektuell detektivroman som dykker dypt ned i historien om russiske ikoner og deres skjebne mellom 1920- og 1930-tallet. Hovedpersonen i fortellingen er den russiske ikonen, som fungerer som et sentrum for myndighetens, museenes, kjøpmennenes og samlernes interesser. Et av de største paradoksene i sovjetisk historie er at skaperne av den 'nerynkovoy' planlagte økonomien også ble grunnleggere av det globale markedet for russiske ikoner. Gjennom deres innsats ble det på denne tiden samlet et kolossalt eksportfond av ikoner og en imponerende reklamekampanje ble lansert, som kulminerte i den første sovjetiske utstillingen i utlandet. Denne utstillingen viste frem den nye antikvariske varer i all sin prakt og etablerte forbindelser med internasjonale antikvitetshandlere, noe som førte til de første salgene av samlinger utenlands. Jakten på valuta for industrialisering førte til en økt global interesse for russiske ikoner. Boken gir et detaljert blikk på historien til museer og menneskene som var involvert – noen av dem ble begunstiget av skjebnen, mens andre opplevde den brutale siden av styret. Den utforsker hvordan det grandiose ikonmarkedet ble skapt og deretter avviklet.