Boken "Market Response and Marketing Mix Models" tar en fremadskuende tilnærming ved å identifisere forskningsmuligheter relatert til markedsrespons og modeller for markedsmikser. Den er delt inn i fire hovedområder: "Nye" eller lite studerte innganger og/eller "rikere" mål på inngangsparametre; tydelig vurdering av prosessen som knytter innganger til resultater; "Nye" eller lite studerte avhengige variabler; samt lite studerte eller fremvoksende kontekster. Hver seksjon dekker tre brede områder knyttet til modeller for markedsmikser – datautfordringer og krav, metoder (som tradisjonell økonometrikk, Bayesianiske metoder og strukturelle modeller), og substansielle funn. Etter hvert som kvantitativ informasjon om markeder og markedsføringshandlinger har blitt lett tilgjengelig, står moderne markedsføring overfor både en utfordring og en mulighet: hvordan analysere denne informasjonen nøyaktig og effektivt, og hvordan bruke den til å forbedre markedsføringsproduktiviteten. Boken beskriver de verktøyene som er nødvendige for å oppnå disse målene.