Boken 'Nye oppgaver og utfordringer for skoleledere' tar for seg den nasjonale skolelederutdanningens betydning, som har vært tilgjengelig for skoleledere i Norge siden 2009. Denne utdanningen er designet for å være effektiv og bidra til at ledere i skolen oppnår suksess i sine roller. I dagens skolehverdag står ledere overfor stadig nye oppgaver og utfordringer, hvor den mest fremtredende forventningen er å drive skoleutvikling. Profesjonsutvikling blir ansett som avgjørende for å heve kvaliteten i utdanningssystemet. Boken stiller viktige spørsmål om hva det innebærer å lede skoleutvikling og hvordan dette implementeres i praksis. Hvilke konkrete utfordringer møter skoleledere i sitt ledelsesarbeid, og hva skal til for å mestre disse? Gjennom åtte casekapitler og tre teoretiske kapitler belyser forfatterne praksisen til skoleledere som har deltatt i den nasjonale skolelederutdanningen, med fokus på deres tilnærming til utviklingsarbeid i egne skoler. I tillegg til redaktørene, Marit Aas, Brit Bolken Ballangrud og Kirsten Foshaug Vennebo, bidrar flere fagpersoner med innsikt, deriblant Fred Carlo Andersen, Hilde Forfang, Ann Margareth Gustavsen, Kristin Helstad, Mette Marit Jenssen, Trond Lekang, Lars Arild Myhr, Lars Aage Rotvold, Idunn Seland, Åse Slettbakk og Elisabeth Stenshorne.